Co to jest bruksizm? Jakie są objawy i jak się go leczy?

co to jest bruksizm

Jak sobie radzić z niekontrolowanym napięciem mięśni żuchwy? W Polsce z bruksizmem zmaga się 2-3% populacji. Problem można rozwiązać bardzo prostym zabiegiem.

Co to jest bruksizm? I jakie są objawy?

Bruksizm jest chorobą występującą u 2% osób i jest zaliczany do najczęściej występujących parafunkcji ruchowych żuchwy. Objawia się mimowolnym mocnym zaciskaniem zębów oraz zgrzytaniem.

Najczęściej towarzyszą mu takie dolegliwości jak:

• ból głowy,
  • ból i sztywność żuchwy,
  • szczękościsk,
  • ból uszu,
  • zakłócenia snu,
  • odsłonięcie szyjek zębów,
  • ścieranie się zębów,
  • uszkodzenie przyzębia,
  • uszkodzenie stawu skroniowo-żuchwowego.

Zgrzytanie zębami występuje najczęściej w nocy, gdy chory jest nieświadomy swojej aktywności.

Jak przebiega leczenie bruksizmu?

W Klinice Anti Aging do leczenia bruksizmu wykorzystuje się toksynę botulinową typu A. Działanie toksyny botulinowej polega na hamowaniu wydzielania acetylocholiny z pęcherzyków presynaptycznych na poziomie połączeń nerwowo-mięśniowych. Tym samym dochodzi do hamowania przekazywania impulsów nerwowych, co dalej prowadzi do ograniczenia ruchomości mięśni.

Toksyna botulinowa podana przez lekarza w niewielkiej ilości w mięśnie żuchwy uniemożliwi niekontrolowane napinanie mięśni oraz zgrzytanie zębami.

Efekt zabiegu utrzymuje się od 6 do 8 miesięcy.

Zabieg trwa około 40 minut a efekt jest zauważalny najpóźniej po 14 dniach od wykonania.