Jakie są przyczyny wypadania włosów? Jak sobie z tym radzić?

przyczyny wypadania włosów

Wiele osób uważa zdrowe i zadbane włosy za jedną z największych zalet upiększających zarówno żeńską, jak i męską urodę. Niestety, nie wszyscy mogą się pochwalić naturalnie gęstymi włosami, a niektórzy muszą się wręcz borykać z ich nadmiernym wypadaniem. Jakie są przyczyny wypadania włosów? Kiedy mówimy o standardowym, a kiedy o nadmiernym wypadaniu włosów? Jakie rodzaje łysienia można wyróżnić i jakimi metodami je leczyć? Dlaczego profesjonalna konsultacja i terapia są ważne w kontekście nadmiernego wypadania włosów?

Jakie są przyczyny wypadania włosów?

Zdiagnozowanie przyczyny wypadania włosów stanowi podstawę do wdrożenia skutecznej terapii, która powinna przynieść oczekiwane rezultaty. Niestety, podłoże utraty włosów często jest trudne do określenia, a wynika to przede wszystkim z mnogości czynników mogących powodować łysienie. Dodatkowo, samych schorzeń manifestujących się między innymi wypadaniem włosów, wyróżniono w medycynie setki. Najczęściej wymienia się jednak cztery grupy czynników, od których mogą być uzależnione różne rodzaje łysienia. Należą do nich:

• czynniki środowiskowe – stres, zanieczyszczenia, uboga dieta;
  • czynniki genetyczne – wrodzone predyspozycje do utraty włosów;
  • choroby – zarówno przejściowe niedobory witamin, jak również ciężkie postaci nowotworów, choroby tarczycy, zmiany hormonalne;
  • niewłaściwa pielęgnacja – brak dbałości o skórę głowy, inwazyjne zabiegi stylizacyjne, źle dobrane kosmetyki zarówno do włosów, jak i skóry głowy.

Przyczynami wypadania włosów, z którymi szczególnie ciężko walczyć bez profesjonalnej konsultacji medycznej, są przede wszystkim zaburzenia zdrowotne. W pewnym zakresie wiążą się one także z czynnikami środowiskowymi, a należą do nich między innymi:

• niedobór żelaza, a właściwie ferrytyny, czyli białka wiążącego żelazo;
  • niedobór witaminy D lub/i kwasu foliowego;
  • zaburzenia hormonalne wywołane niedoczynnością lub nadczynnością tarczycy;
  • choroby autoimmunologiczne (choroba Hashimoto, choroba Gravesa-Basedowa);
  • choroby zakaźne – ostre oraz przewlekłe;
  • choroby skóry – łuszczyca, AZS, wysypki;
  • choroby przewlekłe, np. toczeń układowy, guzy;
  • przyjmowanie niektórych leków: beta-blokerów, leków przeciwzakrzepowych, przeciwpadaczkowych, retinoidów.

Wypadanie włosów wynikające z czynników środowiskowych, chorobowych, bądź związanych z nieprawidłową pielęgnacją, charakteryzuje się możliwością zastosowania skutecznej terapii, która przywróci prawidłowe funkcjonowanie mieszków włosowych, zahamuje wypadanie włosów i w konsekwencji odbuduje ich naturalną gęstość. W przypadku zdiagnozowania czynników genetycznych jako przyczyny wypadania włosów, często okazuje się, że zmian powstałych z tego powodu nie da się już niestety cofnąć.

Kiedy mamy do czynienia z łysieniem i jakie są jego rodzaje?

Wypadanie włosów jest naturalnym fizjologicznym zjawiskiem i zazwyczaj nie rodzi powodów do niepokoju. Każdego dnia człowiek traci od 100 do 150 włosów, dlatego ich obecność na szczotce, czy odzieży jest całkowicie normalna. Kiedy zatem mówimy o łysieniu, a więc nadmiernym wypadaniu włosów? Trycholodzy przyjmują, że dzieje się tak w sytuacji, w której każdego dnia tracimy ponad 200 włosów. Oczywiście, ciężko jest gołym okiem zauważyć różnicę pomiędzy 150 a 200 włosami na szczotce czy grzebieniu, ale zaniepokojenie powinna wywołać wyraźnie gorsza kondycja włosów, brak połysku, niezdrowo wyglądająca skóra głowy, czy pojawiające się przerzedzenia. Może to oznaczać, że z jakichś przyczyn (wymienionych wcześniej) większość włosów na głowie pozostaje w przedłużającej się fazie telogenu.

Zasadniczo, w ramach schorzenia jakim jest nadmierne wypadanie włosów, wyróżniamy ponad 20 rodzajów łysienia. Może to być łysienie plackowate, wężykowate, bliznowaciejące, poporodowe, dyfuzyjne, czy neurotyczne. Niektóre z nich mogą występować jednocześnie. Wśród najczęstszych rodzajów łysienia wyróżnia się jednak:

• łysienie telogenowe;
  • łysienie androgenowe.

W przypadku łysienia telogenowego trzeba wspomnieć o trzech fazach cyklu życiowego włosa:

• pierwsza to faza anagen (faza wzrostu) – trwa od 2 do ok. 6 lat i u zdrowych, młodych ludzi aż 90 proc. włosów powinno się znajdować właśnie w tej fazie;
  • druga to faza katagen (faza przejściowa) – trwa ok. 2 tygodni, podczas których opuszka włosa kurczy się, jego wzrost zostaje zatrzymany i włos przygotowuje się do wypadnięcia;
  • trzecia to faza telogen (faza spoczynku) – trwa od 2 do ok. 6 miesięcy i u zdrowego człowieka w tej fazie powinno się znajdować ok. 10 proc. owłosienia na głowie. Jest to etap, w którym włosy stają się słabsze i w konsekwencji wypadają, a w mieszkach włosowych tworzą się nowe opuszki i nowe włosy.

Łysienie telogenowe polega na zatrzymaniu się w fazie spoczynku (telogen) większej ilości włosów niż prawidłowe 10 proc. Wartość ta niekiedy dochodzi nawet do 60-80 proc. i wówczas można już zauważyć wyraźne przerzedzenia w owłosieniu głowy. Przyczyną łysienia telogenowego są najczęściej stany chorobowe, niedobory składników mineralnych, przyjmowanie niektórych leków, czy zaburzenia hormonalne. Skutki łysienia telogenowego są więc możliwe do zniwelowania i odwrócenia wskutek dobrze zaplanowanej i wdrożonej terapii.

W przypadku łysienia androgenowego, powodem utraty włosów są najczęściej uwarunkowania genetyczne. Na ten typ łysienia cierpią zwykle mężczyźni, ale również kobiety, gdyż utrata włosów w tym przypadku nie jest uwarunkowana podwyższonym poziomem testosteronu, ale nadreaktywnością receptorów dla androgenów. Choć łysienie androgenowe ma podłoże genetyczne, to odpowiednio wcześnie wdrożona terapia może je spowolnić i pomóc odzyskać część utraconych włosów. Zaniedbania w tym obszarze, niestety najczęściej owocują nieodwracalnymi konsekwencjami łysienia.

Jak leczyć wypadanie włosów?

Pierwsze objawy nadmiernego wypadania włosów pacjenci zazwyczaj starają się “leczyć” samodzielnie. W przypadku, w którym główną przyczyną łysienia jest nieprawidłowa pielęgnacja włosów i skóry głowy, bądź inwazyjne zabiegi i produkty stylizacyjne, zaniechanie tych działań lub ich skorygowanie może przynieść pozytywne skutki i zahamować wypadanie włosów. Niestety, może się zdarzyć (i często ma to miejsce), że pacjent źle zdiagnozuje u siebie podłoże łysienia, co oddali w czasie wdrożenie skutecznego leczenia. Z tych powodów, w momencie pojawienia się nadmiernego wypadania włosów należy w pierwszej kolejności udać się do specjalisty trychologa i wykonać badania w kierunku postawienia właściwej diagnozy. W toku rozpoznania może się okazać, że konieczna będzie konsultacja z lekarzem medycyny estetycznej celem zaplanowania specjalistycznych zabiegów leczenia łysienia i zagęszczania włosów.

Peeling skóry głowy – dlaczego jest ważny?

Wstępem do zabiegów leczniczych w przypadku łysienia, który przygotowuje skórę do przyjęcia preparatów odżywczych, jest glikolowy peeling skóry głowy. Wzbogacony o witaminy E+F zabieg, bardzo dobrze oczyszcza skórę głowy i dlatego może być także stosowany samodzielnie, jako profilaktyka łysienia. Jeżeli jednak w toku terapii lekarz zarekomenduje wykonanie mezoterapii pielęgnacyjnej bądź leczniczej, peelingowi warto się poddać 2-3 dni przed zabiegiem, aby zapewnić lepszą wchłanialność składników odżywczych.

Mezoterapia pielęgnacyjna i lecznicza

Jednym z zabiegów medycyny estetycznej, który dedykowany jest osobom borykającym się z nadmiernym wypadaniem włosów, jest mezoterapia pielęgnacyjna skóry głowy. Zazwyczaj zaleca się ten zabieg pacjentom, u których łysienie nie znajduje się na zaawansowanym etapie, a mezoterapia ma przede wszystkim przeciwdziałać rozwojowi tego zaburzenia lub je hamować. Dodatkowo, taka pielęgnacja spowalnia starzenie się skóry głowy, przyczyniając się tym samym do lepszej kondycji włosów. Mezoterapia igłowa ma za zadanie stymulację metabolizmu komórkowego i zwiększenie przyswajalności substancji aktywnych. Zabieg polega na zastosowaniu koktajlu z witamin z grupy B, kwasu hialuronowego oraz soli mineralnych. Główną substancją aktywną jest tu biotyna, znana także jako witamina B7 lub witamina H, która wpływa na prawidłowe funkcjonowanie komórek skóry.

Do mezoterapii leczniczych w leczeniu łysienia można zaliczyć takie zabiegi, jak mezoterapia, która polega na śródskórnym podaniu przez kosmetologa substancji odżywczych mających na celu wzmocnienie cebulek włosa i przywrócenie równowagi biologicznej skóry głowy. Efekty tej procedury w postaci pojawienia się nowych włosków w miejscach przerzedzeń, powinny być widoczne w 2-3 miesiące po aplikacji substancji odżywczych. Kolejnym zabiegiem leczniczym w łysieniu, jest mezoterapia osoczem Mesoskin. Procedura ta polega na śródskórnym ostrzyknięciu skóry głowy pacjenta, pobranym uprzednio od niego bogatopłytkowym osoczem z krwi. Zadaniem tego zabiegu jest stymulacja mieszków włosowych do wzrostu i często stosuje się go w przypadku łysienia androgenowego, zapobiegając tym samym lub oddalając w czasie decyzję o wykonaniu kosztownego przeszczepu włosów.

Ampułki na porost włosów – czy są skuteczne?

Jedną z najpopularniejszych metod walki z wypadaniem włosów, na drodze samodzielnej terapii niekonsultowanej z lekarzem, jest aplikacja ampułek mających zapobiegać łysieniu. Tego typu kuracje ma swojej ofercie wiele firm, również tych wysokopółkowych, co wpływa na znaczne uszczuplenie budżetu osób korzystających z takich produktów. Czy są one jednak skuteczne i warto w nie inwestować? Niestety, mechanizm działania popularnych “wcierek” nie pozostawia złudzeń co do ich skuteczności. Zawartość ampułek aplikowana jest bowiem jedynie powierzchownie na włosy i naskórek głowy, a substancje aktywne nie mają szansy dotrzeć do głębszych partii skóry. Z tych względów, inwestowanie w tego typu produkty do użytku w warunkach domowych jest niestety nieopłacalne, a efekty ich stosowania w większości przypadków nie będą zadowalające i nie zahamują łysienia.

Wypadanie włosów – dlaczego warto poddać się profesjonalnemu leczeniu?

Trafne zdiagnozowanie przyczyny wypadania włosów może nastręczać sporych problemów nawet profesjonalistom w tej dziedzinie. Dodatkowo podjęcie przez osobę dotkniętą łysieniem niewłaściwych zabiegów leczniczych bez konsultacji z lekarzem, może jedynie pogorszyć obecny stan skóry głowy i cebulek włosowych. Specjalistyczna konsultacja z lekarzem i wdrożenie odpowiednio dobranego leczenia, to klucz do poradzenia sobie z problemem łysienia. Dla wielu osób włosy są zbyt ważnym aspektem estetycznym, aby ryzykować ich utratę, wskutek niewłaściwego podejścia do problemu ich wypadania. Nie sposób również nie wspomnieć o tym, że profesjonalne leczenie łysienia i zagęszczanie włosów, jest zdecydowanie bardziej skuteczne niż przypadkowa suplementacja czy drogeryjne preparaty mające zahamować rozwój tego schorzenia.