Laser frakcyjny w leczeniu blizn potrądzikowych – nie musisz się już wstydzić

laser frakcyjny na blizny potrądzikowe

Trądzik pospolity (acne vulgaris) jest najczęściej diagnozowaną dermatozą zapalną u pacjentów pomiędzy 11. a 30. r.ż. i dotyczy on około 80 proc. osób tej grupie wiekowej. Zmiany najczęściej umiejscowione są na twarzy, tułowiu i ze względu na tę lokalizację oraz przewlekły charakter schorzenia niejednokrotnie stanowi ono poważny problem psychologiczny dla pacjenta.

Skąd się bierze trądzik?

Pierwotnym wykwitem trądziku jest mikrozaskórnik, który powstaje pod wpływem czynników takich jak: niedobór kwasu linolenowego, nadmierna produkcja androgenów lub nadmiar kwasów tłuszczowych na skórze. Jak powstaje zaskórnik? W mikrozaskórniku pod wpływem nadmiernej keratynizacji (rogowaceniu) wewnątrzmieszkowej, zwęża się kanał wyprowadzający (ujście gruczołu) co utrudnia usuwanie jego zawartości na powierzchnię skóry. Nadmierna produkcja i gromadzenie się łoju oraz zamknięte ujście sprzyjają kolonizacji bakteryjnej. Bakterie m.in. maczugowiec beztlenowy, ziarniak tlenowy czy drożdżaki hydrolizują łój do wolnych kwasów tłuszczowych. Substancje te mają działanie drażniące, prozapalne oraz nasilające rogowacenie przymieszkowe. W zatkanym mieszku tworzy się stan zapalny. Kiedy miejsce to pęknie lub będziemy próbować je usuwać w niesterylnych warunkach, dochodzi do zakażenia i rozprzestrzeniania się zapalenia.

Przyczyny powstawania trądziku

Przyczyny nadprodukcji sebum, a co za tym idzie powstawania trądziku są różne. Nadaktywność aparatu mieszkowo-łojowego regulowana jest przede wszystkim przez hormony płciowe, które stymulują wielkość gruczołów łojowych oraz wydzielanie łoju. To właśnie w okresie dojrzewania w ciele młodego człowieka zwiększa się produkcja hormonów płciowych (androgenów, estrogenów), co powoduje zaburzoną pracę tych gruczołów. Oprócz hormonów płciowych zmiany trądzikowe mogą wywoływać lipidy hormonopodobne oraz androgeny zawarte w pożywieniu.

Dodatkowe przyczyny warunkujące powstawanie trądziku to czynniki środowiskowe takie jak klimat czy zanieczyszczenia środowiskowe, żywność o wysokim indeksie glikemicznym, żywność insulinotropowa zwłaszcza mleko oraz palenie papierosów.

Jak leczymy trądzik?

Trądzik jest chorobą, dlatego po pierwsze udajemy się do lekarza dermatologa, który zleci odpowiednie postępowanie. Trądzik leczymy miejscowo (zewnętrznie) lub ogólnie czy też w terapii łączonej. W miejscowym leczeniu choroby wykorzystujemy środki przeciwłojowe, komedolityczne, przeciwzapalne i przeciwbakteryjne. Preparaty te zawierają między innymi kwas salicylowy, retinoidy, kwas azelainowy czy też erytromycynę i tetracyklinę. W terapii ogólnej leczenia trądziku wskazane są przede wszystkim preparaty hormonalne, retinoidy, antybiotyki czy kortykosteroidy. U kobiet często leczenie trądziku wymaga konsultacji nie tylko dermatologicznej, ale i ginekologicznej. Wśród innych rodzajów leków na trądzik na uwagę zasługują preparaty witaminowe, które są uzupełnieniem terapii podstawowej. W zmianach skórnych o podłożu łojotokowym zaleca się głównie witaminy PP, A, B2, B1, B6, C.

Wstydliwy problem

Trądzik, szczególnie ten na twarzy, nie jest tylko kłopotem medycznym, ale także estetycznym. Dla młodego człowieka, który wkracza w okres dojrzałości, często jest to problem bardzo wstydliwy, negatywnie wpływający na kontakty z rówieśnikami. Czy ten problem znika wraz z wyleczeniem trądziku? Niestety, po przewlekłej postaci tej choroby na skórze zostają blizny i przebarwienia, które szpecą młodą twarz. Nie muszą one jednak być przykrą pamiątka okresu dojrzewania na całe życie. Medycyna estetyczna znalazła na to rewelacyjne rozwiązanie – zabiegi laserem frakcyjnym CO2.

Na czym polega usuwanie blizn potrądzikowych laserem frakcyjnym?

Laser frakcyjny CO2 wykorzystywany jest w medycynie estetycznej do redukcji różnego rodzaju blizn w tym potrądzikowych. Celem zabiegu jest stymulacja i regeneracja skóry oraz tkanki łącznej. Efekt uzyskuje się poprzez podgrzanie skóry i doprowadzenie do kontrolowanego mikrouszkodzenia. Po zabiegu w skórze pojawiają się nowe włókna kolagenowe oraz elastyna, które ją zagęszczają i pobudzają do odnowy.

W Klinice Invicta Anti-Aging używamy MEDYCZNEGO LASERA FRAKCYJNEGO tzw. ABLACYJNEGO, którego działanie jest zdecydowanie mocniejsze od działania zwykłych laserów frakcyjnych. Nasz laser nie tylko pobudza skórę do odnowy, ale w procesie ablacji mocno ją złuszcza, co dodatkowo ją regeneruje i odmładza. Do uzyskania pożądanego efektu potrzebujesz też mniejszej ilości zabiegów, niż przy użyciu lasera nieablacyjnego. Dlaczego warto przyjść do lekarza specjalisty na konsultację? Medycyna XXI wieku proponuje wiele rozwiązań na problemy dermatologiczne czy estetyczne. Często nawet nie zdajemy sobie sprawy, że defekt, który jest źródłem naszych kompleksów, można łatwo zniwelować lub całkowicie usunąć. Pamiętaj, nie musisz się wstydzić!